Інклюзивна освіта в умовах ЗДО
Інклюзивна
освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі
забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем
проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема
дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього дошкільного закладу .
Інклюзивне навчання
забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами у ЗДО за рахунок
застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких
дітей. В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку
дискримінацію дітей; забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює
спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Отримані поза соціумом
знання і вміння не можуть допомогти дітям з особливими освітніми потребами
цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих
життєвих труднощів, а, отже, реалізуватися в повній мірі як рівноправні і
повноцінні члени суспільства...
Головні завдання
інклюзивного навчання в ЗДО (Методичні рекомендації для педагогічних
працівників) Інклюзивне (інтегроване) навчання в дошкільних навчальних закладах
вимагає створення спеціальних умов з метою забезпечення виконання
корекційно-розвивального та навчально-виховного процесів дітей з особливими
потребами. Інклюзивне (інтегроване) навчання та виховання може бути запроваджено
для різних категорій дітей.
Консультація
Розвиваємо мову на прогулянці
Довгі прогулянки на вулиці - невід'ємна частина дитячого дозвілля. Дихати свіжим повітрям безсумнівно корисніше, ніж перебувати цілий день в чотирьох стінах. По-перше це корисно для дитячого здоров'я, у других - хороший стимул для розвитку мовлення дитини.
Саме на вулиці у малюка складається уявлення про навколишній його світі, а також накопичуються зорові образи, які спонукають його до позначення всього цього словами. А те, якими словами, багато в чому залежить від мами. Саме мама, використовуючи ті чи інші слова, ту чи іншу інтонацію, вчить дитину характеризувати навколишні його предмети і ситуації правильно. Коли це робити? З самого народження.
Де б ви не гуляли з дитиною на вулиці - більше розмовляйте. Розповідайте дитині про все, що попадається вам на шляху. Слідкуйте за поглядом вашого малюка. Описуйте все, на чому зупиняється його погляд, все, що він робить і все, що роблять оточуючі. Не скупіться на слова, навіть якщо вам здається, що дитина вас не зрозуміє - не зупиняйтеся. Просто розмовляйте. Аналізуйте все, що відбувається по сторонах, чому це відбувається. Говоріть простими, зрозумілими дитині словами і виразами, не скупіться на емоції. Малюк все вбирає, він накопичує свій поки ще пасивний словниковий запас. І пройде зовсім небагато часу до того моменту, коли він видасть вам все те, що почув.
Про що говорити
От ви виходите на вулицю з під'їзду. Що ви першим побачили? Теплий, сонячний день. Скажіть про це дитині. Скажіть із радісною інтонацією. Нехай він разом з вами порадіє яскравого, теплого, веселого сонечка.
Якщо на асфальті калюжі, опишіть, що вони: глибокі, великі, маленькі, брудні, мокрі, круглі.
А в калюжах купаються голуби. Сірі, чорні, з зеленими шийками і рожевими лапками. Які вони: смішні, спритні або неповороткі.
А поруч на кущику граються сірі, спритні горобці, сидять яскраві синички. Чим більшою кількістю слів ви описуєте один і той самий об'єкт - тим краще.
Саме використання синонімів, антонімів, слів з різними суфіксами розширює можливості емоційного розвитку дитини.
У дороги
Пройдіть трохи далі і ось ви вже біля дороги. А тут стільки всього цікавого: машини великі і маленькі, тихі і галасливі, мотоцикли і спец техніка. Всі цікаво для маленького дослідника. Чомусь саме спецтехніка викликає підвищений інтерес у маленьких дітей. Може бути тому, що вона створює більше шуму, привертаючи до себе увагу. Розповідайте дитині, як називається той чи інший вид транспорту, що він робить, з чого складається, чим відрізняється від легкових машин. А легкові машини, адже вони теж такі різні, і за кольором, і за формою, і за марками. Їх можна вважати, розглядати, порівнювати. Це так захоплююче ...
На дитячому майданчику
Розвиток мовлення у дитини процес складний, але на дитячому майданчику є стільки всього цікавого, про що можна поговорити. Ось малюк нагнувся і підняв паличку. Яка вона? Довга або коротка, з листочками або без, з гілочками або без них, гладка або шорстка. Коментуйте все, що робить дитина.
У пісочниці зверніть увагу на те, який пісок: вологий, сухий, сиплеться або склеюється. Допоможіть малюкові зробити пасочки. Розкажіть, що з вологого піску пасочки виходять краще, ніж з сухого, тому що він склеюється водичкою.
У пісочниці можна знайти багато всього цікавого: камінчики, черепашки. Розглядайте з малюком його знахідку, характкрізуйте її, звертайте увагу на деталі. Так ви допоможете своїй дитині розвивати увагу, концентруватися на чомусь конкретному.
Тварини
Чому малюки часто називають кішечок і собачок «няв» і «ава»? Тому що вони під час прогулянки чують, які звуки вони видають. А якщо ви будете розповідати про зустрічну собачці, якого вона кольору, якої породи, довгошерста або гладкошерста, де вона живе, - ви розширите уявлення малюка про цю тварину.
Дуже подобається малюкам спостерігати за птахами. Щоб краще їх розглянути, візьміть з собою на прогулянку шматочок хліба або трохи пшона. Діти обожнюють годувати голубів. Адже їх при цьому можна ще й поганяти:)
Те ж саме з білочками. Якщо по близькості є парк, напевно там живуть білочки, для них можна взяти з собою трохи горішків. Це так захоплююче стукати горішком по асфальту або горішком про горішок, закликаючи білочку. Деякі підходять дуже близько, якщо не злякати. Таку зустріч з білочкою малюк запам'ятає надовго. У нього буде маса емоцій. Розкажіть йому, що білочка живе на дереві в дуплі, що вона любить їсти горішки, що у неї гострі зубки.
Яскраве враження, позитивна емоція - одне з найбільш дієвих засобів спонукання малюка до промови. Адже малечі так хочеться поділитися побаченим, а за допомогою слів він може це зробити. Нехай спочатку ці слова будуть тільки йому зрозумілі, але з часом слухаючи, як каже мама, малюк буде вчитися. І незабаром ваш монолог перестане бути монологом, а переросте в діалог і чим далі, тим більше ваш малюк буде дивувати вас своїми влучними висловами, які ви будете записувати в спеціальну зошит і потім читати і розчулюватися.