Батьківський лекторій


НОВІ НОРМИ ТА ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Уряд затвердив нові норми та порядок організації харчування у закладах освіти (постанова КМУ від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»).

Такі зміни прийняті, з метою: врегулювання організації харчування дітей з огляду на принципи здорового харчування, приведення енергетичної цінності раціону, структури харчування до Норм фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах і енергії. Що ж змінилося?

1.Визначено способи організації харчування 

Спосіб 1. Заклад освіти, тобто працівники, що входять до штатного розпису закладу, самостійно готують та реалізовують готові страви.

Спосіб 2. Харчування організовує постачальник харчових продуктів та/або послуг з харчування — кейтеринг або аутсорсинг. Працівники їдальні (харчоблоку), буфету не входять до штатного розпису закладу.

У дитсадках кейтеринг можна застосувати, якщо немає харчоблоку. Як виняток, можна організувати кейтеринг на час проведення ремонтних робіт — реконструкції, капітального ремонту тощо харчоблоку закладу та ремонту чи придбання технологічного обладнання, що використовується на харчоблоці закладу.

2.Визначено режим харчування

Режим (кратність) харчування визначено у пункті 16 Порядку. Його можна організовувати:

·       одноразово — сніданок;

·       дворазово — сніданок та обід;

·       триразово — сніданок, обід та підвечірок або вечеря;

·       чотириразово — сніданок, обід, підвечірок, вечеря;

·       п’ятиразово — сніданок, другий сніданок, обід, підвечірок, вечеря.

Режим (кратність) харчування залежить від режиму роботи закладу.

У державних (комунальних) ЗДО тривалість сніданку, другого сніданку, підвечірку і вечері повинна становити не менше ніж 20 хвилин, обіду — 25–30 хвилин.

Їжу необхідно видавати дітям у суворо визначений час з інтервалами у три-чотири години.

3. Окреслено вимоги до планування меню

·       Щоб забезпечити різноманітність харчування, потрібно скласти примірне чотиритижневе сезонне меню.

·       Включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування.

·       Дозволяється використовувати меню, рекомендоване МОЗ, без погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби.

·       Засновник державних і комунальних закладів освіти також може забезпечити розроблення меню як для одного окремого закладу, так і для групи таких закладів.

·       Примірне чотиритижневе сезонне меню може складатися медичним працівником  закладу дошкільної освіти та затверджуватися керівником  такого закладу.

·       У разі постачання до закладу дошкільної освіти готових страв та/або послуг з харчування примірне чотиритижневе сезонне меню може складатися постачальником послуг з харчування (технологом, завідувачем виробництва) та затверджуватися керівником оператора ринку харчових продуктів, що здійснює постачання готових страв та/або послуг з харчування.

·       Примірне чотиритижневе сезонне меню можна використовувати після погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби.

4. Розписано калорійність сніданку, обіду та вечері за віковими групами: 1-4 та  4—6 (7) років .

Енергетична та поживна цінність їжі у закладі повинна відповідати загальним віковим потребам дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в основних харчових речовинах та енергії, визначеними МОЗ.

Потрібно планувати частку калорійності їжі у загальних енергетичних потребах залежно від режиму (кратності) харчування в закладі.

Якщо дитина з’їсть лише сніданок, вона має становити 25–30% добової потреби, відповідна частка для обіду збільшується до 30–35%. Орієнтовну кількість калорій на сніданок, обід та вечерю, добову калорійність для різних вікових груп наведено в Табл. 2.

5. Передбачено кількість білків, жирів і вуглеводів, яка має бути у стравах.

М’ясо, риба, молоко та молочні продукти, яйця, бобові та горіхи є основними джерелами білку. Додатковим джерелом корисних білків є злакові продукти. Кількість білків для сніданку, обіду та вечері, а також добова потреба в білку для різних вікових груп наведені у таблиці 2 до норм харчування.

Загальну кількість жирів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 3 до норм харчування.

Діти повинні регулярно споживати харчові продукти та страви з вмістом вуглеводів. Пріоритетні продукти цієї групи — рослинні продукти з високим вмістом харчових волокон. Кількість вуглеводів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 4 до норм харчування.

6. Розраховано добову потребу в рідині для дітей різних вікових груп.

Питна вода повинна бути постійно доступною у закладі освіти під час вживання їжі та у будь-який інший час. Засновник і директор закладу повинні забезпечити дітей чистою та безпечною питною водою, що відповідає вимогам, встановленим МОЗ.

Добову потребу в рідині для дітей різних вікових груп наведено у Табл. 3

7. Визначено, як забезпечити харчуванням дітей з особливими дієтичними потребами. 

У закладах дошкільної освіти передбачено організацію харчування, зокрема і дієтичного.

Відповідно до пункту 12 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від  24 березня 2021 р. № 305 здобувачам освіти/дітям з харчовою алергією на молоко та молочні продукти (відповідно до медичної довідки, виданої лікарем загальної практики — сімейним лікарем чи лікарем-педіатром, в якій зазначено особливі дієтичні потреби здобувача освіти/дитини із встановленим діагнозом) для харчування пропонуються рослинні напої.

У додатку 11 до норм харчування визначено особливості забезпечення харчуванням дітей з особливими дієтичними потребами. Зокрема, наведено причини особливих дієтичних потреб:

·       цукровий діабет;

·       харчова алергія;

·       целіакія — непереносимість глютену;

·       лактазна недостатність — непереносимість лактози;

·       вроджені порушення метаболізму — фенілкетонурія тощо.

Додаток 12 до норм харчування містить перелік харчових продуктів, які не містять глютену та які його містять й потрібно виключити із харчування у разі целіакії.

У Додатку 13 до норм харчування є інформація про вміст речовин і готові страви/вироби, які призводять до алергічних реакцій або непереносимості. У таблиці наведені індекси алергенів або непереносимих речовин і подана їх розшифровка.

Інформацію про наявність у складі готової страви/виробу алергену або непереносимої речовини потрібно обов’язково зазначити в меню відповідним індексом у дужках після назви готової страви/виробу (наприклад, сирники із сметаною (Л, МП), що вказує на наявність у страві лактози та молочних продуктів).

Інформацію з розшифровкою індексів алергенів або непереносимих речовин слід розмістити біля меню.

 











Батьківський лекторій.
 Родинний вогник: «Батьки – перші вихователі дитячих душ».

Обладнання: на стіні плакат із назвою свята, вислови про родину, сім’ю;  святково прикрашена група кольоровими кульками та вишитими рушниками, на столах скатертини, солодощі та напої, серветки, деякі стільці із сюрпризами (прикріплені цукерки), на столі – ваза із квітами.

Крилаті вислови до свята.

Шануй батька та Бога – буде тобі всюди дорога.
Виховуємо хлопчика – формуємо людину, виховуємо дівчину – створюємо всесвіт.
Найдорожчий клад, як в родині лад.
За ледачим чоловіком жінка марніє, а за хорошим – молодіє.
Як мати рідненька, то й сорочка біленька.
У дитини заболить пальчик, а у матері серце.
Нема у світі цвіту гарнішого над маківочку, нема ж кого ріднішого над матіночку.
Добрі діти - батькам вінець, а злі діти - кінець.
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
Без сім'ї нема щастя на землі.
Є три біди у людини: смерть, старість і погані діти.
Доброго дня, шановні батьки! Я дуже рада, що ми всі тут зібралися на родинний вогник: «Батьки – перші вихователі дитячих душ». В Україні говорять: «Без сім’ї немає щастя на землі». Саме в сім’ї дитина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить у широкий світ, навчається любові і добра, тут вчиться шанувати свій рід, свою землю, берегти пам’ять свого роду.

Батьки – це найцінніше, що є в кожної дитини.

Кожен з нас добре знає своїх бабусь та дідусів, цих невтомних трудівників, скарбничих мудрості нашого народу, зберігачів сімейних традицій, цікавих казкарів. Вони люблять нас, своїх онуків, передають нам свої знання і уміння.

(Вислови батьків про своїх бабусь і дідусів)

Нехай не ображаються наші батьки, бабусі, дідусі, та найдорожчою для дітей завжди була мама. Слово «мама» входить у наше життя тихо й непомітно. От тільки не дано нам запам’ятати цю мить, як не згадати й того дня, коли над нашою колискою вперше схилилася мати. Вона оберігає нас від усього злого, і в самому звучанні цього слова – наш захисток.

(Батьки читають вірші про маму)


Наше свято продовжується. Ми переходимо до конкурсів.

І конкурс «Найоригінальніша канапка».

Вашій увазі пропонується перший конкурс, але спочатку попросимо вийти на середину залу двох тат. Конкурс називається «Найоригінальніша канапка». Перед вами на столі – різноманітні продукти: батон, майонез, цукерки, ковбаса, крекер, крабові палички. Ваше завдання: за 1 хв. зробити оригінальну канапку і придумати їй назву. Час пішов…
Тепер подивимось, як ви їх зможете з’їсти. Смачного вам!

ІІ конкурс  для мам (викликаються дві мами) «Забий цвях»

Оскільки зараз – дуже непростий час, і інколи жінки змушені замінювати дітям і батьків, вони повинні вміти володіти молотком і цвяхами.
Ось ваше завдання: хто швидше заб’є цвях у дерев’яний брусок. Перевіримо, наскільки в наших мам точна рука і гостре око.

ІІІ конкурс для тат «Пришиття ґудзика».

Це ніби проста справа, але інколи викликає труднощі. Вам потрібно якнайшвидше пришити паперовий ґудзик.
Так, робота виконана. Подивимось чи якісно. Як бачимо, наші тата вміють готувати канапки і пришивати ґудзики.

ІV конкурс для тат  «Знайди свою жінку по руках».

Мами стають у коло. Одному з чоловіків зав’язують очі. Він повинен по руках впізнати свою жінку.

V конкурс «Кольорові кульки».

Ваше завдання: сісти на кульку, щоб вона лопнула, дістати папір, на якому записане завдання, і виконати його.

Заспівати куплет улюбленої пісні
Розказати улюблений анекдот
Назвати осінні квіти
Назвати українські страви на літеру «м»
Зробити комплімент сусіду праворуч від вас

VІ конкурс «Пантоміма».

Викликаються батьки по черзі. Завдання: показати решті загаданий предмет, який вони повинні відгадати.
( Слова – телевізор, парасолька, чайник, кенгуру, збір врожаю восени, літо)

VІ конкурс «Сімейний бюджет».

Викликаються дві родини, дається однакова кількість монет (по 1 та 2 копійки) у сумі 99 коп. Завдання: хто швидше порахує.

VІІ конкурс «Приготування салату».

2 варені картоплини, 2 морквини, 2 яйця, майонез. Хто швидше поріже овочі й заправить майонезом. Викликаються батько й мати.

VІІІ конкурс ерудитів.

1. Коли варять кутю? ( На Різдво)
2. Хто автор слів «Караюсь, мучусь, але не каюсь»? ( Т. Шевченко)
3. Поетичний народний символ України ( калина)
4. Птах, який за народним повір’ям, приносить щастя (лелека).
5. Що стоїть посеред Землі? ( буква м)
6. Які два займенники заважають на дорозі? ( я + ми)
7. Взуття, плетене з кори дерев ( личаки)
8. Як називають батьків дружини? (теща, тесть)
9. Старовинний заклад для продажу горілки? (корчма)
10. Яке слово складається з семи букв? ( сім’я).


Пісня «А мій милий вареничків хоче»
Сім’я, родина і Батьківщина – це єдині поняття. Людина до глибокої старості пов’язана з тією сім’єю, з якої вона вийшла, і все життя пов’язана із землею, де вона народилася, зросла… Куди б не закинула її доля, вона завжди подумки з Батьківщиною
Завершити наше свято мені хочеться словами:
Зацвітає калина, зеленіє ліщина,
Степом котиться диво – луна.
Це моя Україна, це моя Батьківщина,
Що, як мама, як тато – одна.
spacer